דמודקס בכלבים   Demodexבית החולים הוטרינרי בתל אביב
דמודקס הינה מחלת עור נפוצה  בכלבים אשר נגרמת עי טפיל בשם Demodex canis. טפיל הדמודקס זה נמצא באופן טבעי על עורו של הכלב וחיי את חייו בתוך זקיק השערה ,העור ובלוטות השומן. מעגל חייו של הטפיל הוא כחודש ימים והוא אינו מדבק לבני אדם .

כאשר מספר הטפילים מועט הכלב לא יראה סימני מחלה ,אך במידה וישנה החלשה של המערכת החיסונית מספר הטפילים בעור יגדל ויגרום למחלת עור.

כיצד נדבקים הכלבים?  – מרבית הכלבים נדבקים בגיל מאוד צעיר כאשר הם יונקים מאמם ,תיתכן גם הדבקה מכלב לכלב אך זה קורה במקרים של נגיעות גבוהה.

מהם הגורמים להתפרצות המחלה ? – פגיעה במערכת החיסוניתפגיעה במערכת החיסונית עלולה לנבוע מתזונה לקויה ,מחלה כרונית ,לחץ וייחום אצל נקבות ועוד.

מהם המופעים הקלינים של המחלה – למחלת הדמודקס 3 צורות :דמודקס מופשט ,דמודקס מקומי ודמודקס של כפות הרגליים.

1. דמודקס מופשט.

• נגיעות בחלקים נרחבים ומופשטים של גוף הכלב.
  • לקויות /התקרחויות נרחבות –יותר מ-3-4 לקויות.
  • דלקות עור ןדלקות עור עמוקות –נגמרות מזיהום חיידקי משני אשר גורם לדלקות עור עמוקות ומוגלתיות ,ריח רע וחריף מהעור .
  • גירוד
  • דילול פרווה ,קשקשים ועיבוי העור.

לקויות אלו מופיעות בעיקר בפנים, מסביב לפה ,מסביב לעיניים והאוזניים והרגליים הקדמיות .

2. דמודקס מקומי – צורה זאת של המחלה מתאימה יותר לכלבים צעירים /גורים ולרוב עוברת ללא טיפול כלל.

• ישנו מספר קטן של לקויות מסביב לפה או העיניים אך הלקויות יכולות להופיע גם במקומות אחרים על הגוף.

3. דמודקס של כפות הרגליים  – זוהי צורתה הכרונית של המחלה והיא באה לידי ביטוי בדלקות בין האצבעות ,דלקות אוזניים וכמובן דלקות בכפות הרגליים.

• המופע הקליני של המחלה יהיה מלווה בדרך כלל בדלקות עור משניות וגירודים מאוד חזקים .

מהן דרכי האבחון ? – אבחון המחלה נעשה עי לקיחת מגרדים מהעור ובדיקה יסודית תחת המיקרוסקופ בחיפוש אחר הטפיל .ישנם מקרים של כלבים עם עור עבה מאוד ובשלבים מתקדמים של המחלה ניתן לקחת ביופסיה .

בכלבים בוגרים עם מחלת דמודקס נחפש תחילה את הגורם הראשוני אשר הוביל לדיכוי המערכת החיסונית והופעת המחלה .

מהו הטיפול ? –  כאשר מדובר בדומדקס מקומי ומקרים קלים אין צורך בטיפול תרופתי וההחלמה תתחיל ותיקח כחודש ימים במהלכם העור יחזור לקדמותו והפרווה תצמח בחזרה באזור של הלקויות .

במקרים יותר מורכבים ומתקדמים של המחלה כמו בדמודקס מופשט הטיפול יעשה עי :מתן זריקות אייברמקטין ,סירופ לפה ,שטיפות גוף ואף אנטיביוטיקה במקרים של זיהום חיידקי משני לדמודקס.

שימו לב!
האבחון הוא החלק החשוב ביותר. טיפול בסטרואידים כנגד מחלת הדמודקס כתוצאה מאבחון לקוי יפגע בסיכויי ההחלמה ואף עלול להחריפה.

חשוב מאוד להתאזר בסבלנות מכיוון שההחלמה עלולה לקחת זמן רב אך בסופה הפרווה תצמח ותחזור למצבה הראשוני .