אקנה בחתולים

בדומה לבני אדם גם חתולים עלולים לחוות אקנה.

מהו אקנה?
אקנה הוא מושג מתחום רפואת העור ( דרמטולוגיה) המתאר נגע עורי הנובע בדרך כלל משילוב של דלקת עור המאופיינת בפרונקלים/ אבצסים קטנים מאוד בצורה רב-מוקדית. לתופעה זו יכולים להתלוות נגעים נוספים אחרים כמו קומדונים ( המכונים ״ שחורים״) שהם הצטברות שומן בבלוטות החלב השומניות( sebasceous glang).
בחתולים אקנה שכיחה יותר מבכלבים ובעלת שכיחות גבוהה של מופע טיפוסי על הסנטר והטיפול בה יכול להיות מורכב עקב התנהגות ״עקשנית״ של הנגעים שלעיתים לא עוברים בקלות עם טיפולים סטנדרטיים.

אקנה אינה מדבקת מחיה לחיה ולא מדבקת בני-אדם. עם זאת, גורמת לגירוד ופציעה עצמית וזיהומים שניוניים נוספים שלא מוסיפים לתהליך ההחלמה.

כיצד מאבחנים?
בעיקר על בסיס תוצאות הבדיקה הפיסיקאלית והמראה הטיפוסי. עם זאת, יש רשימה של מחלות עור אחרות של חתולים העשויות להיות בעלות מופע דומה כגון דמודקוזיס, או פטרת עור ולכן יש לשלול אותן.

אקנה קל חתול
אקנה קשה חתול

כיצד מטפלים באקנה בחתולים?
1. אקנה קל.
הטיפול באקנה קל צריך לכלול , גילוח של המקום ושימוש בתכשירים ללא אלכוהול לשטיפה וניקוי של איזור זקיקי השערה (hair folicle) , המחוברים אנטומית לבלוטות החלב כמו גם שימוש באנטיביוטיקה מקומית.
2. אקנה קשה.
במקרים מסויימים של אקנה עקשני יש לבחון באופן ביקורתי את אמיתות האבחנה
באמצעות ביופסיית עור פשוטה. אישוש האבחנה שאכן מדובר באקנה שלא מגיב לטיפול קונבנציונלי מאפשר לעבור לקו טיפול שני, רדיקלי יותר, שיכלול ברוב המקרים שטיפה של המקום עם חומצה סיאליצילית הידועה כאפקטיבית מאוד בחתולים ו/או אלו-ורה. גם בנזואיל פרוקסיד יכול להוות תכשיר ניקוי ושטיפה אך נמצא שיכול לגרום לגירוי יתר של העור בחתולים. כמו כן נמצא כי החיידקים השכיחים ביותר בנגעי אקנה הינם מקבוצת הגרם חיוביים ולכן יש לבצע שימוש באנטיביוטיקה מקומית ממוקדת נגד חיידקים אלו כגון משחת מופירוסין לשלשה שבועות בד״כ כטיפול מקומי בשילוב אנטיביוטיקה סיסטמית בעלת טווח נכון ורחב נגד חיידקי עור שכיחים בזריקה כגון קונבניה או דרך הפה כגון צפלוספורינים אחרים.

במקרים בהם דלקת העור משמעותית יש לבצע שימוש באומגה 3 בעלת אפקט אנטי-דלקתי חיוני מאוד בדלקות עור קשות.
במקביל לעיתים בעקבות חוסר האיזון הכימי הנוצר עקב הדלקת, יכולה להופיע צמיחה של עובש מסוג Malassezia באזור הנגוע באקנה. במקרים אלו יש חשיבות גבוה לטיפול במקביל בעובש שכן היעדר התיחסות לקיום העובש שצמח בעקבות הדלקת – יכול למנוע או לעכב עוד יותר את תהליך ההחלמה.

במקרים קשים מאוד של אקנה בחתולים שאינם מגיבים כלל, יש מקום לשילוב יעוץ וטרינר מומחה ומתן סטרואידים במינון אנטי-דלקתי להרגעת האיזור כמו גם נגזרות סינטטיות של רטינואידים שהינם בעלי תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-קרטינואידיות ( מדכאות את תהליך הקרטיניזציה של העור) וגם נמצא שמצמצמות משמעותית את אוכלוסית החיידקים בבלוטות החלב ובזקיקי השערה. לקרטינואידים סינטטים יש תופעות לוואי ידועות.

אנו ממליצים לא לבצע שימוש עצמי בתרופות כלשהן ללא בדיקה ויעוץ של רופא וטרינר.