כאב וטיפול בכאב בחתולים וכלבים

כאב היא תחושה (פרספציה) לא נעימה ולעיתים אף קשה הנובעת, ברוב המקרים, ממקור פריפרי בגוף, כגון אבר או רקמה מסויימים החוווים תהליך או ארוע חריג, בו נוצר גירוי עצבי לקולטני כאב (נוציצפטורים) המייצרים דחף עצבי חשמלי ( מסר, שהוא למעשה המידע העצבי על הארוע) המועבר במעלה הגוף במסלול העצבי של הכאב עד מרכז הכאב וההכרה במח הגדול הקדמי. במח מתבצע "עיבוד נתונים" של המידע על הארוע בפריפריה והכרה של תחושת הכאב. התגובה לתחושת הכאב, מבחינה אבולוציונית, נועדה למנוע פעילות של האיבר הכואב על מנת לתת לו להחלים או להשתקם.

ישנם סוגים שונים של כאב;
כאב אקוטי – כאב שנגרם עקב ארוע פתולוגי כלשהו בעל מהלך מהיר כמו טראומה: תחשבו על שבר, פריקה, מכה יבשה חזקה, גוף זר חודרני, נפילה, תאונה ועוד.
כאב כרוני – כאב שנגרם עקב ארוע מתמשך לאורך זמן. בד״כ מדובר על תחושה שנעה בין חוסר נוחות, מצד אחד של המתרס, לבין מצב שיכול להיות בלתי נסבל, בעל מהלך מתמשך עם עליות וירידות בעוצמת הכאב, בד״כ ללא הפסקות ארוכות ומנוחה מהכאב
– תחשבו על דלקות מפרקים כרונית, כיב קיבה כרוני, דוגמאות מרפואת בני אדם יכולות לכלול פיברומיאלגיה, ארטריטיס ראומטואידית, טרשת נפוצה וסינדרמים נוספים.

כאמור, ברוב המקרים הכאב הוא תחושה שנובעת ממצב אמיתי קיים. מאידך, לעיתים ( רחוקות יותר) נוצר מהלך שנקרא 'זכרון של כאב' כלומר הארוע המכאיב נעלם אך המח זוכר את מצב ההכרה של הכאב וממשיך להזין את מרכז ההכרה בדחף שאינו נובע ממקור כאב קיים אלא מהמשכיות העברת הדחף העצבי במסלול הכאב גם לאחר שהוסר מקור הכאב. תחשבו על תופעת פנטום בה המח מרגיש בקיום איבר שכבר איננו.

כיצד מזהים כאב? כיצד מודדים כאב? כיצד משווים סוגי כאב? האם ישנו סרגל מדידה?
ובכן, ברפואת בני אדם שם הכל הרבה יותר פשוט וקל, שואלים את החולה:
כמה כואב לך בין 1 ל 10. או שנותנים לו סקאלה של פרצופים הנעה מפרצוף שמח ועליז ועד כאוב וירוד – והוא, האדם הכאוב, צריך להצביע על המצב שמשקף הכי מדוייק את הרגשתו.

בכלבים וחתולים ובחיות בכלל – העובדה שהחברים הללו לא מדברים – מקשה על הפרשנות של הבעלים ושל הצוות הרפואי בנוגע :
1. לקיום הכאב מבחינה אונטולוגית כלומר – האם יש כאב או אין כאב?.
2. במידה ויש כאב ברור (למשל הכלב צולע) – מהי דרגת הכאב?

ולכן, בשנים האחרונות רפואת הכאב הוטרינרית פיתחה סרגלים שונים למדידת הכאב
המסתמכים בעיקר על פרשנות סובייקטיבית של הבעלים ושל הצוות הרפואי הוטרינרי, להתנהגות בעל החיים בהיבטים שונים בשגרת יומו כגון: תיאבון, פעילות, תקשורת, טיפוח עצמי ואפילו הבעות פנים !!, כמו גם מיקום האוזניים, העיניים ומיקום הראש במרחב. לכאב אקוטי פותחו שיטות שונות מיתוכם ניתן למנות 3 שיטות עיקריות : אוניברסיטת קולורדו, גלזגו ו-Grimace ולכאב כרונית פותחו כלים נוספים אחרים.

התכלית בפיתוח סרגלי הכאב היא משולבת:
1. הכרה שקיים כאב.
2. כימות ומדידה של הכאב.

אלו מאפשרים בחירה מדוייקת יותר של אסטרטגיה טיפולית בכאב וממילא בחירה בתרופות נכונות והתאמת המציאות של חיית המחמד לסוג ועוצמת הכאב שהיא חווה.

מה הגישה המתקדמת כיום לטיפול בכאב ברפואה הוטרינרית?
עד לא לפני הרבה שנים, בוטרינריה, היחס לכאב בחיות היה שולי יותר.
מקובל היה (גם ברפואת הני אדם אך לפני הרבה יותר זמן) לומר למשל שקצת כאב שיגביל את החיה (או האדם) יאפשר לו להמנע מתנועות שלכאורה יעכבו את ההחלמה

מתןך: avma.org

היום, המבינים בענין יודעים באופן ברור שיש קשר מובהק בין כאב לסטרס (עקה)
וידוע שסטרס מעכב החלמה בדרכים שונות שקצה היריעה כאן מלהכיל.
זאת ועוד, ידוע והוכח מחקרית שמניעת כאב מאיצה את קצב ההחלמה.
ולכן ניטרול כאב חייב להיות חלק מובנה אינהרנטי באסטרטרגיה הטיפולית בכל מצב בו יש קיום כאב (מחלות כרוניות, אקוטיות, מהלך הניתוחים, טרום ובתר-ניתוח ועוד.

היחס השגוי לכאב בעבר, נבע מכמה סיבות חלקן מתחום האתיקה וחלקן מתוך השוני המובנה הקיים בוטרינריה אותו יש לזכור תמיד למרות היותו קלישאה – ״ החיות לא מדברות ולא אומרות כואב לי״ ולכן כמו שלפעמים אפשר לראות אדם ברחוב שהולך , מדבר ומתנהל לכאורה באופן רגיל – אבל אותו אדם חווה כאב כרוני באופן בלתי פוסק ועד שהוא לא יאמר ויבטא זאת – לא נדע מה עובר עליו – כך גם בוטרינריה עם כמעט כל הפציינטים שלנו שחווים כאב כרוני. (כאב אקוטי הרבה יותר קל לאיתור).

בשנים האחרונות,כאמור, ישנה עדנה לרפואת הכאב הוטרינרית ופורסמו קווים מנחים כמו גם אותם סרגלים למדידת כאב ומרפאות מתקדמות אכן משתמשות באותן סקאלות למדידת כאב ואלו עוזרים להן לסייע באופן מייטבי.

הטיפול בכאב בחיות.
לאחר שאותר הקיום של הכאב, סוגו, מקורו ודרגתו – האסטרטגיה בטיפול בו חייבת לכלול כמה נדבכים:

1. טיפול וניטרול המקור לכאב
למשל אם הכאב נובע משבר –> תיקון השבר
אם הכאב נובע מדלקת –> איתור וטיפול מיטבי בדלקת

2. טיפול בכאב כסימפטום
שימוש במשככי כאב מסוגים שונים והיריעה מאוד רחבה כאן.

3. טיפול משלים נוסף
סביבה: כלב צולע – עדיף שלא יעלה הרבה מדרגות למשל, להגביל תנוע הוכו׳.
משקל החיה: חתול או כלב שמן עם דלקת מפרקים כרונית – הרזיה ובקרה על המשקל
מצב רוח: משחק עם החיה והעסקת החיה כולל העסקה מנטאלית (דברו עם הכלב, עם החתול, התייחסו אליהם) מאפשרת להם לצאת מהצלילה אל תוך הכאב, מעלה אצלם מתווכים עצביים פנימיים בעלי פעילות שיכוך כאב וממלא משפר את איכות החיים של החיה ומצמצמת את שעות הכאב.

ד״ר אסף אלקלעי
מומחה אמריקאי לרפואת כלבים וחתולים
בית החולים הוטרינרי בפלורנטין- תל אביב.