כלבלבת – שם חמוד למחלה לא חמודה בכלל!

מחלת הכלבלבת הינה מחלה ויראלית מסוכנת הנגרמת ע“י וירוס Canine Distemper Virus המשתייך לקבוצת הוירוסים Paramixovirius וביניהם נגיפים הגורמים לחצבת, חזרת ומחלות דרכי הנשימה התחתונות באדם (בעיקר בילדים). הנגיף מסוגל לפגוע במגוון רחב של בעלי חיים אך בעיקר פוגע בחיות ממשפחת הכלביים.

אז כיצד נדבקים הכלבים?
הכלבלבת הינה מחלה מדבקת מאוד וגורים בגילאים 3-6 חודשים הם הרגישים ביותר לוירוס כיוון שזהו השלב שבו רמת הנוגדנים, הניתנים לגורים ע“י חלב האם (קולוסטרום) בזמן ההנקה, מתחילה לרדת ולא מספיק חזקה בשביל להתמודד עם נגיפים חיצוניים ולהכניע אותם. סיכון זה עולה במידה והגור לא ינק כלל מהאם או אם האם לא היתה מחוסנת כראוי ע״י חיסון משושה כל שנה. שימו לב! גם כלבים בוגרים עלולים להידבק במחלה.

הדבקה במחלה נעשית דרך מערכת הנשימה או במגע עם הפרשות שתן, צואה, רוק או נוזל לחמית העין. זמן הדגירה של הוירוס הוא כ 1-7 שבועות ולאחר מכן מתחילים להופיע סימנים קליניים כגון חום, דיכאון, הקאות, שלשולים, דלקת בדרכי הנשימה ואף סימנים נוירולוגים כגון עוויתות, פרכוסים ו“טיקים“.

אבחון המחלה נעשה בבית החולים הוטרינרי ע“י בדיקת דם. ניתן גם לקחת דגימה מהפרשות מהעיניים, מהאף או מרקמות אחרות, אך דבר זה בעייתי כיוון שלוקח לנגיף זמן עד שניתן לבודד אותו בהפרשות אלו וזה אומר בהכרח שהמחלה כבר בשלביה המתקדמים.

חשוב לציין שאי מציאת הנגיף אינה שוללת את קיומו. רק בנתיחה שלאחר המוות נוכל לשלול לחלוטין את הימצאות הנגיף.

שימו לב!! אבחון מוקדם של מחלת הכלבלבת כבר בשלביה הראשונים (לפני שהופיעו הסימנים הנוירולוגיים) יכול להציל את הכלב הנגוע, היות שטיפול אגרסיבי בשלבים אלו של המחלה הינו בעל סיכויי הצלחה סבירים. לעומת זאת, כלב שיתחיל טיפול כאשר המחלה כבר בשלביה המתקדמים יותר, סיכויי ההחלמה שלו קטנים עד כדי לא קיימים ולכן מאוד חשוב להגיע בהקדם לבדיקה רפואית במקרי הקאות ושלשולים של גורי כלבים ואף של כלבים בוגרים על מנת לקבל אבחון וטיפול במידת הצורך.

כיצד מטפלים במחלת הכלבלבת?
לא קיים טיפול כנגד וירוס הכלבלבת ולמעשה הטיפול הוא סימפטומטי ותומך כנגד הסימנים הקלינים של המחלה וכולל אשפוז,  מתן נוזלים לוריד, תרופות וויטמינים. לעיתים קרובות ישולב טיפול אנטיביוטי עקב פגיעה במערכת החיסון של הכלב החולה וזאת על מנת למנוע הידבקות בחיידקים אופורטוניסטיים אחרים .

כיצד למנוע את מחלת הכלבלבת?
הדרך הטובה ביותר למניעת הידבקות במחלה הינה חיסון המשושה. חשוב לחסן את הכלב כאשר הוא בריא ובמצב שלא קיים דיכוי של מערכת החיסון על מנת לקבל יעילות גבוהה. דרך נוספת למניעת המחלה הינה בידודם של בעלי חיים חולים ושמירה על היגיינה מירבית הכוללת חיטוי ותחלופת בגדים בעיקר במקומות בהם יש ריבוי כלבים בכדי לא לפזר את הוירוס בסביבה.

צוות בית חולים פלורנטין