שעלת מכלאות בכלבים

מאת: ד״ר אסף אלקלעי, מומחה אמריקאי לרפואת כלבים וחתולים.

מהי היא שעלת מכלאות?
שעלת מכלאות, או שעלת כלביות, הוא מונח רחב המכסה כל מצב חולי של דרכי הנשימה העליונות ובעיקר קנה הנשימה /או הסימפונות ממקור מדבק בכלבים ושיעול הוא אחד הסימנים הקליניים העיקריים. מצב חולי זה מכונה גם טרכיאוברונכיטיס זיהומיות. המונח טרכאוברונכיטיס מתאר את מיקום הזיהום בקנה הנשימה או בקנה הנשימה ובסימפונות.

שימו לב! אין מדובר בחיידק אחד ספציפי אלא ברוב המקרים מדובר במחלה הנגרמת משילוב של מספר נגיפים וחיידקים עלולים לגרום לשעלת מכלאות, לרוב במקביל. פתוגנים אלו כוללים Adenovirus type 2 (להבדיל מ- Adenovirus type 1 הגורם לדלקת כבד זיהומית), וירוס Parainfluenza, נגיף קורונה (של כלבים ושאינו מדבק לבני אדם) והחיידק Bordetella bronchiseptica. בנוסף נמצא כי חיידק תוך תאי נוסף בשם Mycoplasma יכול לתרום אף הוא להתפתחות מחלת דרכי נשימה עליונות בכלבים.

מכיוון שהמחלה מתפשטת באוכלוסיה באמצעות ארוסול ( חלקיקים באויר ) כאשר כלבים נמצאים בצפיפות גבוהה מהרגיל ובסמיכות אחד לשני, היא שכיחה יותר במקומות צפופים כמו כלביות או איזורי מחיה מרובי כלבים ומכאן השם ״שעלת מכלאות, או ״שעלת כלביות״.

מכיוון ששעלת מכלאות יכולה להיגרם על ידי מספר פתוגנים כאמור, היום מקובל יותר בשפה הרפואית הנכונה לכנות אותה קומפלקס מחלות נשימה זיהומיות בכלבים
(Canine Infectious Respiratory Disease Complex – CIRDC).

מהם הסימנים הקליניים לשיעול מלונה מלבד שיעול?
הסימנים הקליניים עשויים להיות משתנים. לעיתים קרובות מדובר במחלה קלה, אך השיעול עלול להפוך ולהיות כרוני ולהמשך מספר שבועות במקרים מסוימים. סימנים קליניים נפוצים כוללים שיעול חזק המתואר לעתים כמו"גיעגוע של אווז ". בנוסף, יתכנו נזלת, הפרשות מהעיניים ובאף, שקדים נפוחים, צפצופים, חוסר תיאבון והתנהגות ירודה, חום ועייפות. רוב הכלבים הסובלים משעלת כלביות ישתעלו כתגובה לגירוי הגרון בבדיקה על ידי רופא וטרינר, או במהלך פעילות גופנית ולאחריה.

איך כלב נדבק בשעלת מכלאות?
שעלת מכלאות היא מחלה מדבקת מאוד, וכלב נגוע יכול להעביר אותה בקלות על ידי שיעול, התעטשות או נשימה בסמיכות לכלב אחר, מגע מזדמן כמו רחרוח בעת טיול, משחק ו/או שיתוף כלי אוכל ומים. גורמים מסוימים היכולים להגביר את הסבירות שהכלב עלול להידבק בשיעלת מכלאות או להחמיר את המופע הקליני של המחלה כוללים צפיפות כלבים, סטרס כרוני, טמפרטורות קרות, חשיפה לאבק או לעשן, פגמים מבניים בדרכי הנשימה העליונות בגזעים פחוסים, קריסת קנה בגזעים ננסיים ומחלות מולדות כמו למשל cyliary dyskinesia , מחלה נדירה בה קיים פגם בכמות ומבנה האפיתל הריסני ברירית קנה הנשימה שתפקידה לנקות בצורה מכאנית ובתנועה מיוחדת את קנה הנשימה מפולשים).

מהו הטיפול בשעלת מכלאות?
מאחר ומדובר בשילוב של גורם ויראלי ו/או חיידקי – אין טיפול ספציפי לזיהומים הויראליים. עם זאת, ברוב המקרים, סימנים משמעותיים יותר נובעים ממעורבות חיידקית, במיוחד Bordetella bronchiseptica או Mycoplasma ואנטיביוטיקה לבליעה בבית – ברוב המקרים דוקסיציקלין – תהיה יעילה כנגד חיידקים אלו בארועים הקלים יותר. מאידך, ישנם מקרים של סיבוכים קשים יותר של שעלת מכלאות, המגיעים למצב של דלקת ריאות חיידקית – במקרים אלו יש צורך באשפוז וטיפול משולב הכולל גם שניים או שלשה סוגי אנטיביוטיקות אחרות כגון קווינולונים, פניצילינים ו/או קלינדמיצין בהתאם להנחיות הרשמיות של ה-
International Society for Companion Animal Infectious Diseases – ISCAID
מ-2017 שהתקבלו על ידי הקולג׳ האמריקאי לרפואה וטרינרית פנימית (ACVIM), מקור הסמכות הגבוה ביותר בענייני רפואה פנימית וטרינרית.

יש לזכור כי בחלק מהמקרים נדרש טיפול ממושך, אך מרבית הזיהומים חולפים תוך שבוע עד שלושה שבועות. סימנים קליניים קלים עשויים להתעכב מספר שבועות גם לאחר חיסול החיידק. מדכאי שיעול למיניהם עשויים לספק הקלה במקרים מסוימים.

כיצד אוכל למנוע את שעלת הכלביות בכלב שלי?
ראשית, אחריות חברתית חשובה כאן מאוד. מאחר והמחלה עוברת בארוסול – כלב חולה צריך להיות מבודד מכלבים אחרים. יציאות מהבית לעשיית צרכים בלבד מבלי להתקהל עם כלבים אחרים ולשמור על ריחוק חברתי עד סיום המחלה.
שנית, תוכניות החיסון שהווטרינר ימליץ עליהן כוללות ברוב המקרים חלק מהוירוסים שיכולים להיות מעורבים כמו Adenovirus type 2 וParainfluenza (שהם חלק מחיסון המשושה). בנוסף, קיים חיסון ל-Bordatella bronchiseptica וניתן לשקול להשתמש בו בזמן מתאים ולפני ארועים בהם יש צפי להתקהלות או אינטראקציה אינטנסיבית עם כלבים אחרים (כניסה לפנסיון, תערוכות כלבים וכו׳).

עד כמה יעילים החיסונים הללו?
חסינות לאחר החיסון, גם אם הכלב חווה הדבקה וחולי באופן טבעי, אינה קבועה ואינה ארוכת טווח. מכיוון שהחסינות משתנה בהתאם לנסיבות יש מקום להתייעץ עם הווטרינר בנוגע להמלצות חיסון ספציפיות לכלב שלך.